Visie en academiereglement
Ons academiereglement kan u downloaden via deze link.
Onze missie, visie en strategie
Missie
Onze academie is een bruisende plek waar we leerlingen de kans geven om hun zintuigen, hun hart en hun handen te ontplooien. We willen de liefde voor kunst bijbrengen in een eigentijdse, veilige, warme en inspirerende omgeving.
Visie
- Onze academie is een plaats waar elke leerling in een warme, veilige en vertrouwde omgeving kan creëren. We willen streven naar een plek waar iedere leerkracht en leerling zich thuis voelt.
- We staan garant voor kwaliteit, expertise en vernieuwing. Onze leerkrachten / kunstenaars zijn gedreven en geven hun passie graag door aan hun leerlingen. Door zich voortdurend bij te scholen, vakoverschrijdend te werken en open te staan voor zelfreflectie trachten ze iedere leerling persoonlijk te begeleiden in zijn of haar traject en dit in een omgeving van vertrouwen en met respect voor elkaar.
- We werken in onze academie met gezamenlijke leerplannen die onze leerkrachten samen hebben opgesteld en waaraan onze evaluatiefiches zijn gekoppeld. Om onze leerplannen op te stellen zijn wij vertrokken van Het speelveld, een open leerplan van OVSG en Denkbeeld dat ruimte laat voor verbeelding en een eigen invulling van onze academie. Met deze gezamenlijke leerplannen trekken we met het ganse team aan één touw en loopt er een rode draad doorheen de lessen vanaf de eerste tot en met de vierde graad. Onze academie heeft echter ook veel respect voor ieders expertise en eigenheid waardoor onze leerkrachten veel vrijheid krijgen binnen hun lessen. Lees hier meer over de 6 leervelden van OVSG die wij hanteren.
- We vinden het belangrijk dat leerlingen in aanraking komen met verschillende lesmethodes en op die manier een ruimere kijk krijgen op de mogelijkheden binnen het domein van de beeldende kunst. Iedereen is uniek en dat willen we juist benadrukken in de academie. De leerkrachten / kunstenaars helpen je op weg om jezelf beter te leren kennen.
Strategie
De stedelijke academie voor schone kunsten maakt deel uit van de Kunstencampus Turnova. We werken nauw samen met de Stedelijke academie voor muziek, woord en dans. Daardoor is er ook een gezamenlijk artistiek pedagogisch project opgesteld door beide academies. Ons APP kan u downloaden via deze link.
Daarnaast hanteert onze academie een kwaliteitskader dat jaarlijks geëvalueerd wordt en hanteren we een duidelijk BVH (Bewoonbaarheid, Veiligheid en Hygiëne) beleid.
Visie beleid, kwaliteitszorg, veiligheid en hygiëne
Wij streven naar een integraal kwaliteitsbeleid op lange termijn.
Wij hanteren hiervoor de checklist BVH (Bewoonbaarheid - Veiligheid - Hygiëne) onderwijs.
Wij hanteren onze verbeterplannen om knelpunten te blijven opvolgen.
Verslaggeving van tekorten en opmerkingen omtrent BVH worden geregistreerd en bijgehouden in een knelpuntenlijst naar waar in het jaaractieplan verwezen wordt.
Deze knelpuntenlijst biedt een makkelijk overzicht van de op te volgen tekorten.
Onze uitgangspunten moeten door iedereen in de school gedragen worden.
De vooropgestelde procedures die de school hanteert binnen het kader van BVH moeten alle leerlingen, leerkrachten, bezoekers naleven.
De school heeft gedragsregels opgesteld en afspraken omtrent BVH vastgelegd en met de medewerkers, leerlingen, leerkrachten, gecommuniceerd.
Het academiereglement wordt bij inschrijving meegegeven aan de ouders, leerlingen.
Wij zien ouders, volwassen leerlingen als gelijkwaardige gesprekspartners die we zoveel mogelijk bij de school betrekken.
We willen dat ouders, leerlingen ons zien als professionals op wie zij kunnen vertrouwen met betrekking tot de cognitieve en emotionele ontwikkeling van hun kind en iedere leerling.
Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren in de school. Het is belangrijk dat leerlingen, ouders, bezoekers met plezier naar de academie komen en dat alle leerlingen tot hun recht komen. Dit geldt ook voor de leerkrachten, administratief en het ondersteunend personeel.
Wij proberen dit te bereiken door regels te stellen en door discriminatie en pesten tegen te gaan. Zodra wij merken dat leerlingen zich niet veilig en vertrouwd voelen, ondernemen wij in overleg met de ouders, betrokken leerling (volwassene) actie.
De School moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis en veilig voelen, waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan.
De schooldirecteur is verantwoordelijk voor het BVH plan. Alle onderdelen behorende bij een BVH plan worden in één map verzameld met de naam BVH beleidsplan.
De school vindt het belangrijk om het veiligheidsbeleid regelmatig met de medewerkers te evalueren.