Schilderkunst

'TURNOVA'

Academieplein 17 - 2300 Turnhout

De inrichting van de lesmomenten is onder voorbehoud en wordt pas definitief  vastgelegd vanaf 15 juni.

Volg ons op Facebook: SASK Turnhout

Volg ons op Instagram: #kunstacademieturnhout

Schilderkunst

Schilderkunst op donderdag

atelier van 9 - 12.30 uur en van 13 - 16.30 uur 

 

Schilderkunst op vrijdag

atelier van 9 - 12.30 uur en van 17.30 - 21 uur 

 

Schilderkunst op zaterdag

atelier van 9 - 12.30 uur

 

Schilderkunst avondcursus

atelier 18.15 - 21.45 uur op dinsdag en woensdag

 

ALGEMENE INFO PER ATELIER

Schilderkunst voormiddag- en weekendcursus

Bij aanvang wordt in het atelier schilderen een degelijke basis geboden. Techniek, waarneming, kleur, toon en materiaalkennis komen allemaal en grondig aan bod. Voorkennis is dus niet vereist. Aan de hand van stillevens wordt de betekenis en essentie van compositie, verhoudingen, vorm, perspectief, toon- en kleurwaarde geleerd. Al schilderend worden de mogelijkheden van verf afgetast. Vakkennis en de eigenheid van elke leerling, die door het schilderen vormt krijgt, staan centraal. Naast het stilleven komt portret en levend model aan bod. Naar mate inzicht en zelfstandigheid groeien, ontstaat er meer ruimte voor eigen projecten en / of benadering. Het atelier is de ruimte waar een klassieke en experimentele visie harmonieus naast elkaar bestaan, vanuit de overtuiging dat beiden niet zo erg van elkaar verschillen en minstens evenveel waardering verdienen.

Waarneming
Via onze ogen en hersenen verhouden wij ons ten aanzien van de wereld door waarneming. Waarnemen is een actieve en onderzoekende vorm van zien die iedereen kan leren. Naarmate dit leerproces vordert komt men tot de vaststelling dat die waarneming zeer veranderlijk is en verassende wendingen durft maken. Waarneming is het grenzeloze uitgangspunt voor onze artistieke praktijk. 

“Zoals de nerf het blad van binnenuit schraagt, zo vormen ideeën het geraamte van de ervaring.”

M. Merleau-Ponty 

 

Schilderkunst avondcursus

In de avondklas proberen we het schilderen op een veelzijdige en soms verrassende manier te benaderen. In het 1e jaar beginnen we met de basiselementen van het schilderen, voornamelijk vertrekkende vanuit de waarneming. Hierbij proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de achtergrond en ervaring van de leerling: sommigen hebben al veel getekend en geschilderd, anderen hebben nog helemaal geen ervaring, en dat is geen probleem: er wordt geen voorkennis vereist. Zij die nog niet eerder getekend hebben kunnen de eerste weken starten met de basis van het waarnemen, waarbij o.a. verhoudingen, perspectief, volume, licht- schaduwwerking, diepte, aan bod komen, voornamelijk door het werken naar stilleven. De leerlingen die al eerder getekend of geschilderd hebben, kunnen al sneller met verf starten. 

Bij de eerste stappen met schilderen, komen verschillende technische aspecten aan bod: de verschillende dragers en ondergronden, kleurenmenging, het palet, mogelijke verdunningsmiddelen en schildermedia, enz. Er wordt meestal met olieverf gewerkt, maar ook acrylverf is een mogelijkheid. Er wordt ook al aandacht besteed aan het hoe van het schilderen: de toets, het persoonlijke handschrift. Bij het werken naar waarneming gaat het niet enkel over precisie, maar ook over de expressieve mogelijkheden van het materiaal, en de verschillende manieren om met verf te werken: dun, dik, gelaagd, beweeglijk en snel, of traag en opbouwend. Van in het 1e jaar zijn er ook al eens kennismakingen met een meer abstracte benadering, voor zij die dat wensen. 

In de daaropvolgende jaren komen stapsgewijs andere onderwerpen en technieken aan bod: portret vanaf het 2e jaar, model vanaf het 3e jaar. Ook de sfeer in het atelier is belangrijk: we streven steeds naar een positieve sfeer waarin mensen elkaar kunnen inspireren en stimuleren. Het is dan ook een prettige ervaring om in het atelier te schilderen.

Gaandeweg komt er ook meer mogelijkheid en vrijheid voor ‘eigen werk’, waarbij de leerlingen op zoek gaan naar wat hen boeit in het schilderen, en hun eigen techniek gaan ontwikkelen. In de twee jaren van de specialisatiegraad kunnen de leerlingen dan ook verder gaan met deze zoektocht, op een meer zelfstandige manier.